góry · KGP · Korona Gór Polski · turystyka górska

KORONA GÓR POLSKI zdobyta!

Wprowadzenie

Niedawno przypadkiem zobaczyłam na facebooku artykuł o tym, że ktoś pobił rekord zaliczając Koronę Gór Polski w około 76 godzin. Link do artykułu  znajduje się tutaj. Zainspirowało mnie to do tego, aby podzielić się swoim (i Taty – Grzesia) osiągnięciem, może nie tak spektakularnym pod względem czasowym bo zajęło nam to w sumie dziesięć lat ale jednak…

My również zdobyliśmy Koronę Gór Polski! 🙂

Szukając informacji o Koronie Gór Polski natknęłam się na Bloga Marcina Karpińskiego, który ujął wszystko ładnie i nie ma sensu kopiować tekstu u siebie czy też ujmować w inne słowa. Są tam ogólne informacje: kiedy i skąd wziął się pomysł ustanowienia Korony Gór Polski i o co w ogóle chodzi – zachęcam do zapoznania się z pierwszym akapitem dotyczącym KGP. Od siebie mogę dodać, że pomysłodawcom chodziło między innymi o tym, żeby „odwrócić” uwagę turystów od najczęściej uczęszczanych i „zdeptanych” szlaków i zachęcić ich do poznania innych gór.

DSC_0213~2Muszę się przyznać, że do niedawna (a właściwie do momentu kiedy zaczęłam przygotowywać zdjęcia i pisać niniejszy post o zdobyciu KGP) byłam święcie przekonana, że zdobywamy Koronę Gór Polskich.

Wydawało mi się (zresztą tak jak i mojemu Tacie, który we wszystkich swoich relacjach ze zdobywania szczytów (pisanych w Wordzie, później drukowanych w formie „książek”, z powklejanymi zdjęciami z wypraw) używał pojęcia „Korona Gór Polskich„) że Korona Gór Polski to najwyższe punkty poszczególnych województw, a Korona Gór Polskich to właśnie te słynne 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm górskich.

Okazuje się, że „Korona Gór Polski” to właśnie ta korona, którą zdobyliśmy, a najwyższe punkty wszystkich szesnastu województw to „Korona Polski”.

DSC_0218~2Jest też Korona Ziemi obejmująca najwyższe szczyty poszczególnych kontynentów, Korona Europy (najwyższe szczyty poszczególnych krajów w Europie) i Korona Himalajów (i Karakorum) – czternaście ośmiotysięczników.

Nasza Korona

Nasza przygoda z Koroną Gór Polski zaczęła się w maju 2001 roku i zakończyła we wrześniu 2011 roku wraz ze zdobyciem naszego ostatniego, 28-ego szczytu – Rysów. Rysy były taką wisienką na torcie. Przy okazji zdobywania szczytów zaliczających się do Korony Gór Polski (zwanej dalej KGP) grzechem byłoby nie zdobyć szczytów, które były w pobliżu. Przykładowo, najwyższym szczytem Pienin jest Wysoka (1050 m n.p.m.) ale będąc w okolicy nie podarowaliśmy sobie wejścia na Trzy Korony (982 m n.p.m.) i Sokolicę (747 m n.p.m.). Będąc w Bieszczadach, oprócz Tarnicy weszliśmy na Małą Rawkę (1272 m n.p.m.) i Wielką Rawkę (1304 lub 1307 m n.p.m.) oraz Krzemieniec (znany również jako Kremenaros – 1221 m n.p.m.), a z Małej Rawki do Wetliny wracaliśmy Działem (zbierając jagody brodząc po łydki w błocie). Byliśmy też na Połoninach: Wetlińskiej i Caryńskiej. Zwiedzaliśmy też okoliczne miejscowości, zabytki, muzea, cerkwie (Tata się pasjonuje) – właśnie to miałam na myśli pisząc o „wydarzeniach towarzyszących”.

Większość szczytów zdobyliśmy we dwójkę z Tatą, który po przeczytaniu artykułu w Gazecie Wyborczej (źródło mapki z górami i tabelę ze szczytami Korony Polski) o Koronie Gór Polski podjął temat wspólnego łażenia po górach, był pomysłodawcą tego „wyzwania”, opracowywał trasy wycieczek wraz z „wydarzeniami towarzyszącymi”, rezerwował noclegi – był mózgiem, przewodnikiem i sponsorem jednym – takie „Cyprych-Travel” 🙂

Z biegiem czasu do naszych górskich wycieczek i zdobywania szczytów Korony zapaliła się reszta rodziny:

  • moja mama Ewcia (która do dnia dzisiejszego czyli 3 sierpnia 2015 zdobyła 18 szczytów KGP)

oraz

  • brat Filip (który zdobył z nami Biskupią Kopę i Ślężę, potem na jakiś czas przestał z nami jeździć, po czym po jakimś czasie znów się przyłączył i jak do tej pory zdobył 17 szczytów KGP)

Kilka szczytów zdobyła z nami też „dalsza” rodzinka (bracia mojej Mamy wraz z żonami) – nie pod względem bliskości emocjonalnej lecz pod względem odległości geograficznej, bo aż z województwa lubelskiego:

  • wujek Waldek z ciocią Elą
  • wujek Zbynek z ciocią Tereską.

1. Biskupia Kopa

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Opawskie
  • wysokość: 889 m n.p.m.
  • data: 2.05.2001 (i kilka razy później, np. 14.09.2002 – Rekord Guinessa w jednoczesnym przebywaniu na szczycie – Międzynarodowy Rok Gór), 1.01.2014 (Spotkanie Noworoczne na szczycie w samo południe) i jeszcze parę razy (bo blisko)
  • zdobywcy: ja, tata, brat
  • poczytaj o wyprawie na Biskupią Kopę: kliknij tutaj
  • przy okazji zobaczyliśmy: Zlate Hory
Biskupia Kopa
Biskupia Kopa – od lewej: ja, tata, brat

2. Ślęża

  • grupa górska: Przedgórze Sudeckie
  • pasmo górskie: Masyw Ślęży
  • wysokość: 718 m n.p.m.
  • data: 20.05.2001
  • zdobywcy: ja, tata, brat
  • poczytaj o wyprawie na Ślężę: (tutaj)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Sobótkę, kościół p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła; na szczycie: schronisko im. Romana Zmorskiego, malutki fragment XIII w. zamku, kościółek z XIX w., wieża widokowa; dawny pałac w Kraskowie, pomnik srającego chłopa obok oczyszczalni ścieków w Świdnicy, Ewangelicki Kościół Pokoju w Świdnicy, rynek w Świdnicy
Ślęża
Ślęża – od lewej: miś, brat, tata i ja 🙂
Ślęża - brat, miś, ja :)
Ślęża – ja (16 lat), miś (2500 lat), brat (lat 13) 🙂

3. Chełmiec

  • grupa górska: Sudety Środkowe
  • pasmo górskie: Góry Wałbrzyskie
  • wysokość: 851 m n.p.m.
  • data: 1.05.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • tutaj możesz poczytać o wyprawie na Chełmiec
  • przy okazji zobaczyliśmy: hałdę barytu – pozostałość po dawnej kopalni barytu, Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie
Chełmiec
Chełmiec – ja i tata

4. Waligóra

  • grupa górska: Sudety Środkowe
  • pasmo górskie: Góry Kamienne
  • wysokość: 936 m n.p.m.
  • data: 1.05.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Waligórę: kliknij tutaj
  • przy okazji zobaczyliśmy: kopalnię melafiru (który używany jest w drogownictwie i kolejnictwie) w Rybnicy Leśnej; schronisko Andrzejówka z 1920 roku; Klin; szczyt NN (890 m n.p.m.), nocne szukanie pięciu planet na zachodnim horyzoncie;
Waligóra
Waligóra – tata i ja

5. Wielka Sowa

  • grupa górska: Sudety Środkowe
  • pasmo górskie: Góry Sowie
  • wysokość: 1015 m n.p.m.
  • data: 2.05.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Wielką Sowę:
  • przy okazji zobaczyliśmy: Zagórze Śląskie: Jezioro Bystrzyckie, wiszący, kołyszący się mostek i Zamek Grodno z XIII wieku na szczycie góry Choina; wieżę widokową na szczycie Wielkiej Sowy
Wielka Sowa
Wielka Sowa – tata i ja

6. Śnieżnik

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Masyw Śnieżnika
  • wysokość: 1426 m n.p.m.
  • data: 30.05.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Śnieżnik: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Schronisko PTTK na Hali pod Śnieżnikiem (1218 m n.p.m.) z 1871 roku; łomy marmuru nazwane Kletno I, II, III i IV (ostatnie kryje w sobie skarb w postaci Jaskini Niedźwiedziej); źródło Marianny
Śnieżnik
Śnieżnik – ja, Tata i kupa kamieni po schronisku i wieży widokowej wysadzonej (jako mienie poniemieckie) przez naszą władzę na początku lat 70′

7. Kowadło

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Złote
  • wysokość: 989 m n.p.m.
  • zdobywcy: ja, tata
  • data: 31.05.2002
  • poczytaj o wyprawie na Kowadło: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie; Lądek Zdrój
Kowadło
Kowadło – ja i tata

8. Rudawiec

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Bialskie
  • wysokość: 1112 m n.p.m.
  • data: 31.05.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Rudawiec: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Puszczę Jaworową (na szlaku)
Rudawiec
Rudawiec – tata i ja – zdjęcie grupowe 🙂

9. Kłodzka Góra – 765 m n.p.m.

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Bardzkie
  • wysokość: 765 m n.p.m.
  • data: 1.06.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Kłodzką Górę: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Kłodzko: Twierdzę Kłodzką, Kamienny most gotycki będący miniaturą słynnego Mostu Karola w Pradze (mimo sędziwego wieku (700 lat) nie dał się żywiołowi z 1997 roku – gdy spogląda się z mostu w dół na leniwie płynącą rzekę, aż się nie chce wierzyć, że woda płynęła nad mostem); Stare Miasto, Kościół NMP Wniebowziętej; Bazylika NMP w Bardzie z cudownym posążkiem MB z XII wieku i barokowymi organami z 3567 piszczałkami z 1759 roku;
  • ciekawostka: Kiedyś w okolicach Kłodzka żył pewien wróżbita, który miał powiedzieć: „spotkają się kiedyś trzy siódemki i wilk napije się wody z rzeki”. I co widzimy po zejściu z mostu? Płaskorzeźbę wilka, ślad po wodzie na murze i przypominamy datę: 7.07.1997 – dzień, w którym Kłodzko zostało zalane. I co o tym wszystkim myśleć?
Kłodzko
Kłodzko, wilk, woda, trzy „7”
Kłodzka Góra
Kłodzka Góra – ja i tata

10. Wysoka

  • grupa górska: Karpaty Zachodnie
  • pasmo górskie: Pieniński Pas Skałkowy
  • wysokość: 1050 m n.p.m.
  • data: 6.10.2002
  • zdobywcy: ja, tata
  • poczytaj o wyprawie na Wysoką: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: kościółek w Rdzawce na szczycie Obidowej; Kościół z XV wieku w Dębnie; Czorsztyn: Jezioro Czorsztyńskie, Zamek Czorsztyn; Zamek Niedzicki, Pieniński Park Narodowy: Trzy Korony, Sokolicę, Wąwóz Homole z potokiem Kamionka, Kalwarię Zebrzydowską
Wysoka
Wysoka – ja i tata

11. Orlica

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Orlickie
  • wysokość: 1084 m n.p.m.
  • data: 1.05.2003
  • zdobywcy: ja (jak zwykle), tata (jak zwykle), mama (!?!?!?), brat (!?!?!?), koleżanki z pracy taty, w tym jedna z córką, a jedna z koleżanką
  • poczytaj o wyprawie na Orlicę: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju (zlokalizowane na terenie dawnego młyna papierniczego z 1605 roku), które do dzisiaj produkuje papier czerpany wg dawnej technologii, Zieleniec, Schronisko PTTK „Orlica” (950 m n.p.m.), Rezerwat Przyrody „Torfowisko pod Zieleńcem”
Orlica
Orlica – od lewej: ja, brat, tata

12. Szczeliniec Wielki

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Stołowe
  • wysokość: 919 m n.p.m.
  • data: 2.05.2003
  • zdobywcy: ja, tata, mama (jak wczoraj), brat (jak wczoraj)
  • poczytaj o wyprawie na Szczeliniec Wielki: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Kaplicę Czaszek z 1776 roku w Kudowie Czermnej, Park Narodowy Gór Stołowych – Rezerwat „Błędne Skały”, Schronisko „Szwajcarka” (Schweizerhous), „Piekło” i „Czyściec”, Bazylikę w Wambierzycach
Szczeliniec Wielki
Szczeliniec Wielki – od lewej: mama, ja, brat, tata i jakiś obcy turysta

13. Jagodna

  • grupa górska: Sudety Wschodnie
  • pasmo górskie: Góry Bystrzyckie
  • wysokość: 977 m n.p.m.
  • data: 4.05.2003
  • zdobywcy: ja (jak zwykle), tata (jak zwykle), mama (czyżby na stałe?), brat (czyżby na stałe?)
  • poczytaj o wyprawie na Jagodną: (link wkrótce – post w trakcie pisania)
  • przy okazji zobaczyliśmy: drewniany kościółek z polichromiami w Zalesiu; Drogę Stu Zakrętów; Przełęcz Spaloną; opactwo cystersów w Henrykowie
Jagodna
Jagodna – od góry: tata, brat, ja, mama

14. Łysica – 612 m n.p.m.

  • grupa górska: Góry Świętokrzyskie
  • pasmo górskie: Łysogóry
  • wysokość: 612 m n.p.m.
  • data: 7.06.2003
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujek Waldek i ciocia Ela z Krasnegostawu), wujek Bogdan, ciotka Miśka i kuzynka Agnieszka (z Wrocławia)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Olsztyn k/Częstochowy; Szydłów; Jaskinię Raj, Zamek w Chęcinach, Amfiteatr w Kielcach, Wąchock, Święty Krzyż (Sanktuarium Relikwii Drzewa Świętego Krzyża, w tym pochowanego Jeremiego Wiśniowieckiego – „Potop”), Skansen w Tokarni
Łysica
Łysica – od lewej: brat, mama, ja, tata

15. Tarnica

  • grupa górska: Gniazdo Tarnicy i Halicza
  • pasmo górskie: Bieszczady
  • wysokość: 1346 m n.p.m.
  • data: 26.07.2003
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujek Waldek i ciocia Ela z Krasnegostawu
  • przy okazji zobaczyliśmy: Skansen w Sanoku, Pomnik Świerczewskiego, Bieszczadzką Kolejkę w Cisnej, Solinę i Zalew Soliński, Manasterz, Łańcut, Skansen w Lublinie
Tarnica
Tarnica – od lewej: brat, ja,tata, mama

16. Skopiec

  • grupa górska: Sudety Zachodnie
  • pasmo górskie: Góry Kaczawskie
  • wysokość: 724 m n.p.m.
  • data: 16.09.2005
  • zdobywcy: ja i tata (jak zwykle), mama i brat (czyżby na stałe?), wujek Waldek (?!?!?!) i ciocia Ela z Krasnegostawu (?!?!?)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Zamek w Bolkowie, Wodospad Szklarki, Wodospad Kamieńczyka, odcinek Tour de Pologne
Skopiec - ciocia Ela, wujek Waldek Krasnegostawu (robi zdjęcie), Mama, ja, bratk, Tata
Skopiec – od lewej: ciocia Ela, Mama, ja, brat, Tata

17. Śnieżka

  • grupa górska: Sudety
  • pasmo górskie: Karkonosze
  • wysokość: 1603 m n.p.m.
  • data: 18.09.2005, później jeszcze 15.08.2011
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujek Waldek i ciocia Ela
  • przy okazji zobaczyliśmy: Świątynię Wang, Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska
Śnieżka - Mama, ja, Tata wujek Waldek, brat cyka fotkę
Śnieżka – Mama, ja, Tata, wujek Waldek (brat cyka fotkę)

18. Lubomir

  • grupa górska: Beskidy Zachodnie
  • pasmo górskie: Beskid Makowski
  • wysokość: 904 m n.p.m.
  • data: 21.09.2007
  • zdobywcy: ja, tata, mama,brat, wujek Waldek i Zbynek z Krasnegostawu
  • przy okazji zobaczyliśmy: Zawoję (baza wypadowa), Kościółek w Łętowni (na szlaku architektury drewnianej), Kościółek w Tokarni, Obserwatorium Astronomiczne na Lubomirze, Schronisko PTTK Kudłacze
Lubomir - Mama, brat, ja, Tata
Lubomir – Mama, brat, ja, Tata …
Lubomir - na górze wujek Zbynek, Mama, ja, brat, wujek Waldek
Lubomir – od góry wujek Zbynek, Mama, brat, ja i wujek Waldek

19. Babia Góra

  • grupa górska: Beskidy
  • pasmo górskie: Beskid Żywiecki
  • wysokość: 1725 m n.p.m.
  • data: 22.09.2007
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujkowie z Krasnegostawu: Waldek i Zbynek
  • przy okazji zobaczyliśmy: Lanckoronę (Rynek), Przełęcz Krowiarki, Muzeum Orawski Park Etnograficzny, Orawicę na Słowacji (ciepłe źródełka)
IMG_1811
Babia Góra – Tata, brat, Mama i ja
Babia Góra
Babia Góra – Ci co powyżej plus wujkowie 🙂

20. Czupel

  • grupa górska: Beskidy
  • pasmo górskie: Beskid Mały
  • wysokość: 934 m n.p.m.
  • data: 24.09.2007
  • zdobywcy: ja, tata, mama
  • przy okazji zobaczyliśmy: Suchą Beskidzką (Zamek, Park Pałacowy), elektrownię szczytowo-pompową na Górze Żar (widok z Czupla)
Czupel - Mama, Tata i ja
Czupel – Mama, Tata i ja

21. Skrzyczne

  • grupa górska: Karpaty Zachodnie
  • pasmo górskie: Beskid Śląski
  • wysokość: 1257 m n.p.m.
  • data: 28.06.2008
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat
  • przy okazji zobaczyliśmy: Malinowską Skałę, Skocznię Narciarską Wisła Malinka (w budowie)
Skrzyczne - Tata, ja, brat, Mama
Skrzyczne – Tata, ja, brat, Mama

22. Turbacz

  • grupa górska: Beskidy Zachodnie
  • pasmo górskie: Gorce
  • wysokość: 1310 m n.p.m.
  • data: 13.09.2008
  • zdobywcy: ja, tata, mama (dodatkowo tata, mama, brat i wujek Waldek w 2006 roku)
  • przy okazji zobaczyliśmy: owieczki 🙂
Turbacz - ja, Mama, Tata
Turbacz – ja, Mama, Tata

23. Radziejowa

  • grupa górska: Karpaty Zachodnie
  • pasmo górskie: Beskid Sądecki
  • wysokość: 1262 m n.p.m.
  • data: 14.09.2008
  • zdobywcy: ja, tata, mama
  • przy okazji zobaczyliśmy: jeżyny (i jedliśmy) na szlaku „Jaworki – Dolina Białej Wody – Stary Buk – Przełęcz pod Wielkim Rogaczem – Rogacz (1182 m n.p.m.) – Radziejowa i z powrotem”; Szczawnica, Stary Sącz; Cerkiew w Andrzejówce (k/Muszyny); Krynica: Pijalnia Wód Mineralnych w Krynicy, Muzeum Nikifora Galeria Sztuki „Romanówka”, Góra Parkowa, Pomnik Nikifora; Cerkiew w Powroźniku (k/Muszyny); Słowacja: Zamek Lubovna, Kieżmark, Bardeyov; Sanok: obrazy Beksińskiego, ikony karpackie ze zniszczonych i opuszczonych cerkwi; Wetlina, Cerkwie Bieszczadzkie: Cerkiew Bojkowska w Smolniku nad Sanem, Cerkiew w Michniowcu, Cerkiew w Równi k/Ustrzyk Dolnych; Medzilaborce: Muzeum Andy’ego Warhola; Cerkiew Prawosławna w Komańczy; Bieszczady: Mała Rawka, Wielka Rawka (we mgle), Krzemieniec (granica polsko-ukraińsko-słowacka); Chatka Puchatka na Połoninie Wetlińskiej (1228 m n.p.m.), salamandra plamista 🙂
Radziejowa - ja i Tata
Radziejowa – ja i Tata
Radziejowa - Tata, ja, Mama
Radziejowa – Tata, ja, Mama

24. Skalnik

  • grupa górska: Sudety Zachodnie
  • pasmo górskie: Rudawy Janowickie
  • wysokość: 945 m n.p.m.
  • data: 25.04.2009
  • zdobywcy: ja, tata, mama
  • przy okazji zobaczyliśmy: Góry Sokole, Schronisko „Szwajcarka”
Skalnik - Mama, ja, Tata
Skalnik – od lewej: ja, Mama, Tata
Skalnik
Skalnik

25. Wysoka Kopa

  • grupa górska: Sudety Zachodnie
  • pasmo górskie:Góry Izerskie
  • wysokość: 1126 m n.p.m.
  • data: 2.05.2009
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat
Wysoka Kopa - ja z Tatą (Mama robi zdjęcie)
Wysoka Kopa – ja z Tatą
Wysoka Kopa
Wysoka Kopa – od lewej: brat, mama, ja, tata

26. Mogielica – 1170 m n.p.m.

  • grupa górska: Beskidy Zachodnie
  • pasmo górskie: Beskid Wyspowy
  • wysokość: 1170 m n.p.m.
  • data: 14.09.2009
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujek Waldek z Krasnegostawu
  • przy okazji zobaczyliśmy: Słowacja: Kieżmark (zamek), Lewocza (Kościół św. Jakuba z ołtarzem Mistrza Jana z Lewoczy), Spiski Zamek, Bardeyov; Krynica by night
Wesoło było :)
Wesoło było 🙂
Mogielica - ja, Tata, Mama, brat (wujek Waldek robił zdjęcie)
Mogielica – ja, Tata, Mama, brat (wujek Waldek robił zdjęcie)

27. Lackowa

  • grupa górska: Karpaty
  • pasmo górskie: Beskid Niski
  • wysokość: 997 m n.p.m.
  • data: 16.09.2009
  • zdobywcy: ja, tata, mama, brat, wujek Waldek z Krasnegostawu
  • przy okazji zobaczyliśmy: Jaworzynę Krynicką (wjazd kolejką gondolową), Zalipie (malowana wieś), Nowy Korczyn (promem przez Wisłę), Krasnystaw, Kolegiatę św. Marcina z Tours w Opatowie
Lackowa - ja z Tatą
Lackowa – ja z Tatą
Lackowa
Lackowa – od lewej: ja, brat, wujek Waldek, mama

28. Rysy

  • grupa górska: Karpaty Zachodnie
  • pasmo górskie: Tatry
  • wysokość: 2499 m n.p.m.
  • data: 13.09.2011
  • zdobywcy: ja, tata, brat, kuzyn Piotrek z Krakowa
  • Tutaj możesz poczytać o wyprawie na Rysy (mało tekstu, dużo zdjęć)
  • przy okazji zobaczyliśmy: Skalnate Pleso (Skalne Jeziorko), Łomnicę (2632 m n.p.m.), Schronisko „Skalnata chata”, wędrówka Tatrzańską Magistralą ze Skalnatego Plesa na Hrebeniok, Bilikova Chata, Stary Smokowiec, Gerlach (2655 m n.p.m.); na szlaku na Rysy: Popradskie Pleso, Dolina Mięguszowiecka; Słowacki Raj
  • planowaliśmy zdobyć Rysy w 2010 roku, ale przeziębienie paru uczestników wycieczki pokrzyżowało nam plany – zanim jednak tak się stało, podczas wędrówek w ramach rozgrzewki przed Rysami, których – mimo najszczerszych chęci (podszytych lekkim cykorem, strachem przed nieznanym) – niestety nie było nam dane tamtego roku zdobyć – zobaczyliśmy: Bukowinę Tatrzańską (baza wypadowa);
    wycieczka piesza nr 1: Małe Ciche – Sanktuarium w Wiktorówkach z symbolicznym cmentarzem ofiar gór – Rusinowa Polana – Gęsia Szyja i z powrotem;
    wycieczka nr 2: Łysa Polana – Wodogrzmoty Mickiewicza – Dolina Roztoki – Wodospad Siklawa – Dolina Pięciu Stawów Polskich (byliśmy świadkami akcji poszukiwawczej TOPRu) – parking w Palenicy Białczańskiej;
    wycieczka nr 3: Kuźnice – Kalatówki – droga Nad Reglami – Sarnia Skała (1377 m n.p.m.) – Dolina Strążyska;
    wycieczka nr 4: Popradskie Pleso – Chodnik lesom medzi plesom a Plesom (ścieżka między jeziorami: Popradskim a Strbskim) – Strbskie Pleso
#tatry #rysy
Rysy – ja, a w tle kuzyn Piotrek
Rysy - z lewej kuzyn Piotrek, po prawej mój Tata
Rysy – z lewej kuzyn Piotrek, po prawej mój Tata
pod Rysami
Sedlo Vaha (2339,7 m n.p.m.) pod Rysami: od lewej: brat, ja, tata
pod Rysami z bratem
pod Rysami z bratem
Mama nie szczytowała, ale też była dzielna :)
Mama nie „szczytowała”, ale też była dzielna i „doszła” do Żabiego Stawu (1921 m n.p.m.) 🙂
był też mój ówczesny chłopak - Janusz ;) Nie doszedł... ale dzięki temu Mama nie musiała czekać na nas na skałach lub schodzić sama :)
Był też mój ówczesny chłopak – Janusz 😉 Nie „doszedł” na szczyt… ale dzięki temu Mama nie musiała czekać na nas na skałach albo schodzić sama 🙂 Dziękuję 🙂
pogoda dopisała :) płaski brzuch po Dukanie ;) choć przez chwilę :)
pogoda dopisała 🙂 płaski brzuch po Dukanie 😉 choć przez chwilę 🙂

Tatusiu! Dziękuję Tatusiowi za to, że wpadł Tatuś na tak świetny, wręcz genialny pomysł, żeby zdobyć Koronę Gór Polski oraz że zaraził mnie Tatuś miłością i pasją do gór – to dzięki Tatusiowi zobaczyłam tyle ciekawych miejsc i miałam szansę podziwiać fascynujące… niesamowite… piękne (a czasem tak przepiękne, że brakuje słów by je opisać) widoki – te ze szczytów jak i ze szlaków, a przy okazji zobaczyłam dziesiątki miejscowości i cudów natury, architektury i sztuki, których bym nie zobaczyła, gdyby nie był Tatuś takim inteligentnym i pełnym pasji i zainteresowań człowiekiem 🙂 Kocham Tatusia 🙂

Dziękuję też całej rodzince: Tacie, Mamie, Bratu i rodzince z Krasnegostawu: Wujkowi Waldkowi i Zbynkowi, Cioci Eli i Teresce za miłe towarzystwo podczas górskich wycieczek, za dobre humory, uśmiech i śmiech i pełne radości wieczory przy piwku i jedzonku 🙂 Kocham Was wszystkich z całego serca 🙂

Skomentuj

